Hygge nyáron - lélekmelegítés a kánikulában is
2018. június 06. írta: TH Veszprém

Hygge nyáron - lélekmelegítés a kánikulában is

Kizárt, hogy az elmúlt pár évben ne hallottál volna az agyonhypolt Hygge-ről. Ha valamilyen oknál fogva mégis így lenne, akkor elárulom, hogy a Hygge egy dán életmód/stílus/módszer, amit nem is lehet igazán lefordítani, mert érezni kell. A legjobban a meghittség, otthonosság, megnyugtató környezet, jóllét szavak írják le. Minden olyan tevékenységet magába foglal, amit jó érzéssel tölt el, amitől azt érezzük, hogy érdemes élni, ami megnyugtat és visszaadja a világba vetett hitünket. Én az otthon melege kifejezést szeretem a legjobban, amit azonban nem csak az otthonunkban érezhetünk, hanem magunkkal vihetünk bárhová. Vigyázat! A Hygge nem egy megfogható dolog és nem is állandó érzés. Olyan pillanat, ami melegséggel tölt el, de tudjuk róla, hogy mulandó. Ettől olyan kedves.

summer_hygge.JPG

Egyáltalán nem csodálkozom rajta, hogy minden olyan irányzatnak nagy keletje van, ami a nyugalmat, lassítást, az élet kiélvezését hirdeti. Habár vidéken élek, én is sokszor érzem, hogy fáradt vagyok, rohanok, sietek, ezer dolgom van. De miért? Anyáink nem dolgoztak, nem neveltek gyereket és nem kellett háztartást vezetniük? Dehogy nem! De akkor hova tűnt az idő, mitől lett több (vagy érezzük úgy, hogy több lett) a dolgunk, hova rohanunk mindig? Vagy magunkat hajtjuk bele, mert úgy érezzük, hogy lemaradunk valamiről? Sokan keresik és keresték ezekre a kérdésekre a választ, de tény, hogy ez a felgyorsult világ szindróma igen is létezik. Nem kellenek hozzá kutatások, újabb és újabb számok és adatok, elég ha saját bőrünkön tapasztaljuk. És ha mi úgy érezzük, hogy rohanunk mi is és a világ is, akkor bizony az úgy is van.

Télen talán könnyebb kicsit lelassítani. Korán sötétedik, nincs mit csinálni, nem szívesen mozdulunk ki. De nyáron felerősödhet a rohanás szindróma. Rohanunk nyaralni, pihenni, munka után kikapcsolódni, rohanunk találkozni az ismerőseinkkel. Próbáljunk meg nem rohanni a nyugalom felé (ugye micsoda paradoxon?), hanem lassítsunk le egy kicsit és nézzük meg, hogyan tudjuk a Hygge alapelveit becsempészni a nyarunkba is, mert a barátságos otthonosságra nem csak zord körülmények között van szükségünk.

1. Szervezd ki az életed!

Mármint a szabadba! Nincs is meghittebb dolog egy nyár esti borozgatásnál vagy gyertyafényes vacsoránál a szabad ég alatt. Díszítsd fel az erkélyed lampionokkal, tegyél ki puha párnákat és takarókat, amibe bele lehet bújni, amikor már enyhül a forróság. Reggeli kávé a napfelkeltében, vasárnapi piknik-ebéd a közeli tó partján vagy az erdőben a barátokkal, családdal. Csupa olyan dolog, ami energiával tölt fel és lesz mire visszagondolni a téli hidegben. A természetben töltött idő bizonyítottan stresszcsökkentő hatású,segíti a koncentrációt és a mentális egészségünkre is jó hatással van.

2. Együtt a család

Tartós melegben, kánikulariadó esetén a szabadtéri program veszélyes is lehet, megnő a napszúrás és hőguta kockázata. Az esti enyhülésig ilyenkor maradjatok inkább a hűvös lakásban és élvezzétek a semmittevést (ha nem olyan hűvös a lakás mutatok pár ötletet, hogyan segíthetsz ezen a problémán). Elő a videó játékkal vagy a régóta betervezett filmmel! Popcorn helyett jégkrém, kóla helyett limonádé legyen a menü.

3. Alkotás

A nyári szünidő nekem mindig egyet jelentett egy új hobbival. A következő kézműves dolgokat próbáltam ki (és űztem sokszor egész nyáron, kint-bent, a kocsiban, nyaralás közben, mindenhol. A lista nem teljes és szubjektív):

Kiskamaszoknak nagyon jó szünidei elfoglaltság a fabrikálás, de mért ne lehetne felnőttként is valami hobbink, akár a gyerekeinkkel együtt? Nincs is jobb egy kis flow élménynél, arról nem is beszélve, hogy legalább egy esős napon is el tudjuk foglalni magunkat és a családunkat. És mennyivel könnyebb a helyzetünk, mint nekem volt 1995 és 2004 között, amikor még másoktól, könyvekből, esetleg a Praktika magazinból volt lehetőség egy-egy technika elsajátítására, az alapanyagok beszerzése pedig szinte lehetetlen kategóriába tartozott. Az én szarvacska fonóm egy üres gyógyszeres dobozból készült, a színes drótokat pedig a TV szerelő ismerős biztosította.

4. Irány a vízpart

A nyárhoz, azért valljuk be, szorosan kapcsolódik a vízpart is. Nem kell feltétlenül tengerpartra utaznod, sőt a Balaton is kicsit túl felkapott lett az utóbbi időben. Ne utazz messzire, fedezd inkább fel, hogy milyen természetes vizek vannak a közeledben. Piknikezz, gyűjts kavicsokat, lógasd a lábad a vízbe. Fürödni csak kijelölt helyen szabad, erről mindenképpen tájékozódj indulás előtt. Itt egy lista 25 hazai természetes fürdőhelyről.

Sehogyan sem tudsz elszabadulni otthonról? Egy gumimedence, csíkos napernyő (vagy esernyő) és színes strandtörölköző a legkisebb erkélyen is elfér.

5. Legyél újra gyerek

Mi jut eszedbe, ha meghallod azt a szót, hogy nyár? Mi volt gyerekkorod legszebb nyári élménye? Mi az amit rendszeresen csináltatok/játszottatok, ettetek, aminek már csak az említésére is visszarepülsz kicsit az időben? Nekem a buborékfújó, a forró beton vízzel locsolása és a nyers borsó evés. Mesélj róla a saját gyerekeidnek is (ha vannak) és idézzétek fel együtt az élményeket. Ki tudja, a végén még tudsz nekik valami újat mutatni :)

5. Ne nézd az órát

Ha szabadságon vagy vagy nyaralsz valahol, felejtd el az órát. Aludj, amikor álmosak vagy (és a család is engedi), egyél, amikor megéhezel. Kit érdekel ha az ebéd délután 4kor van? Élvezd ki, hogy egy kicsit a belső órád szerint élhetsz a társadalmi helyett!