Nem jól alszol? Lehet a hálószobád a ludas!
2019. január 21. írta: TH Veszprém

Nem jól alszol? Lehet a hálószobád a ludas!

A pihentető alvás az egyik legfontosabb tényező egészségünk megőrzésében. Azt, hogy mikor hogyan alszunk, sok minden befolyásolja. Lelki állapotunk, stressz, a hormonjaink, életkörülményeink és természetesen a környezetünk is. Talán nem is gondolnánk, hogy mekkora szerepe van az alvásminőségünkre a háló helyünknek és hogy milyen könnyen ronthatjuk, de ugyan ilyen könnyen javíthatjuk is a helyzetet.

https://i.pinimg.com/564x/87/5d/d1/875dd12b441265b857255b5aeb0fddff.jpg

Gyerek- és kamaszkoromban semmi nem számított, ha alvásról volt szó. Lehetett hideg, meleg, fény, zaj, ócska ágy, mindegy volt. Simán aludtam 10-12 órát is akár, ha tehettem. Aztán felnőttként valami megváltozott. Nem emlékszem már mikor jött el az a pont, hogy zavar a zaj, a legkisebb fény, a matrac minősége, a levegő hőmérséklete és úgy gyakorlatilag minden. Viszont meglepően lassan jöttem rá arra, hogy mennyit tudok segíteni az alvásminőségemen azzal, ha jól alakítom ki az alvásra szánt környezetemet.

1. Az alvás helyszíne tényleg a pihenésről szóljon

Laktam már mindenféle házban és lakásban és tudom azt, hogy nem mindig megoldható egy külön hálószoba. Ennek ellenére fontos, hogy a pihenés helyét valahogy elkülönítsük azoktól a lakrészektől, ahol aktív tevékenységet végzünk. Így egy idő után az agyunk is megszokja, hogy a hálószobában/hálórészen pihennünk és reflex szerűen megnyugszik. (Na jó, lehet kis segítségre szorul, de mindenképpen előre mozdítja a történetet). Ha nincs külön hálószobád függönnyel, könyvespolccal is el tudod választani a teret vagy építhetsz galériát. Ha van hálószobád eszedbe ne jusson más funkciót is adni neki (főleg ne alakíts ki benne dolgozó részt). Legyen a hálószoba inkább a lakás legkisebb szobája, de mindenképpen különüljön el a nappalitól, étkezőtől és dolgozótól.

https://i.pinimg.com/564x/9e/47/77/9e4777e1b7eac0b852b6ec6ac40d409c.jpg

Függönnyel is leválaszthatsz egy hálósarkot és így éjszakára a fűtést is jóval lejjebb tekerheted. A hűvösebb szoba egyébként is könnyebb alvást biztosít.

https://i.pinimg.com/564x/6b/49/17/6b491714100c10943eef0cf242495463.jpg

Ha kicsit nagyobb a tered, felhúzhatsz egy légies falat is.

A környezet közérzetre gyakorolt hatásáról már írtam korábban. ITT elolvashatod.

2. Tedd jó helyre az ágyad

Gondoltad volna, hogy az ágy helyzete az ablakhoz és ajtóhoz képest mennyire befolyásolja az álmodat? Ha ágyadra nagyon rá lehet látni az ajtóból, folyamatosan fenyegetve érezheted magad. Az ablak alatt elhelyezett ágy a huzat szempontjából nem jó (akár milyen jól szigetelt is az ablak). De ugyan ez a helyzet a tükörrel is. Bár tágítja a teret, mégsem szerencsés a hálószobában, mert a róla visszaverődő fények és árnyak zavarhatnak éjszaka.

haloszoba_berendezes.jpgEz az infografika segít az ágy elhelyezésében.

https://i.pinimg.com/564x/6b/6e/8c/6b6e8ce096bfedc85643a37248a78f0b.jpg

A legjobb, ha az ágy három oldalról körüljárható, de ha mégsem tudod megoldani, akkor told közel az egyik falhoz.

https://i.pinimg.com/564x/fc/54/85/fc548557a5be8f04a95199e288ae6c40.jpg

Ha a szoba mérete miatt közel van az ablak, akkor is hagyj egy kis helyet az ágy és az ablak között. A hosszú, földig érő vastag függöny is segít a hőszigetelésben.

Az otthoni harmónia megteremtése nem egyszerű feladat. Ezek a módszerek a segítségedre lesznek benne.

3. Zárd ki a fényeket és hangokat

Tudtad, hogy a legkisebb fény is (főleg ha az mesterséges forrásból származik) befolyással van a melatonin termelésedre és máris lőttek a jó alvásnak? Az elektromos eszközök ledes kijelzői különösen zavaróak, hiszen a teljes sötétségben egy szúró fényt érzékel belőle a szemünk. Szerezz be egy vastag függönyt, rolót vagy redőnyt és tedd az utcafronttól a legmesszebb a hálórészt.

https://i.pinimg.com/564x/67/5e/db/675edb977052299034ff0ecbb5d64f97.jpg

A vastag fekete függönyök garantálják a sötétséget és drámai hatást kölcsönöznek.

https://i.pinimg.com/564x/9b/4f/b1/9b4fb14d775dc7fddaa6a3fe4852c70e.jpg

A hálófülke akár egy ablaktalan helyiség is lehet, a fényprobléma máris megoldva. Ilyenkor úgy nevezik, hogy alkóv.

Nem tudod milyen színnek milyen hatása van? Szeretnél többet megtudni a színek hőmérsékletéről? Ezt a cikket olvasd el akkor.

4. Törekedj egy egyszerű, megnyugtató környezetre

A színek hatása az életünkre és közérzetünkre vitathatatlan. Éppen ezért fontos, hogy a hálószobába megnyugtató, semleges színeket válassz. Tuti recept nincs, valamelyik szakértő a lilára, valaki a kékre, a zöldre a rózsaszínre vagy a fehérre esküszik. Jobb ha tudod, hogy a színek érzékelése és hatása nem kőbe vésett szabály, hanem egyéni tapasztalás útján alakul ki, milyen érzetet társít egy színhez. A hálószobádba olyan színt válassz, ami téged megnyugtat, megpihentet, amiről kellemes emlékek vagy tájak jutnak eszedbe. Egyetlen dologban azért minden színszakértő egyet ért: a hálószoba színei mindig tompák legyenek.

https://i.pinimg.com/564x/e7/ce/f6/e7cef6a13ae27abde783acc9a57e3cb8.jpg

Szürke és rózsaszín. Visszafogott púderes színek.

https://i.pinimg.com/564x/54/03/36/54033676f363c966b967d61507a5eff9.jpg

Monokróm. Az én szememet leginkább ez pihenteti.

https://i.pinimg.com/564x/9f/9c/13/9f9c131844862750f7b0ff6090e1a9cf.jpg

Ki mondta, hogy zárd ki a színeket? Egyre nagyobb divat a sötét háló. Arra figyelj, hogy a színek meleg és tompa egységet alkossanak.

Mitől lesz boldog az otthonod? A recept 7 titkos hozzávalóját ITT találod.

Természetesen még sokáig lehetne ragozni, hogy mikre érdemes figyelni még egy hálószoba berendezésénél, de mindenkinek magának kell kialakítani a saját környezetét. Hidd el, hogy megéri az energia ráfordítás, mert az élet minden területén a többszörösét kapod vissza, ha pihentetőek és kellemesek az éjszakáid.

Szeretnél még több hálószoba ötletet látni? Nézd meg a Pinterest táblámat és gyűjts inspirációt.