Tihany-Sajkod a megszállt paradicsom
2018. szeptember 12. írta: TH Veszprém

Tihany-Sajkod a Tihanyi-félsziget nyugati felét jelenti. Egy aprócska üdülőfalu, ahova még busz sem jár, kizárólag autóval, gyalog vagy biciklivel közelíthető meg. Megtalálni sem egyszerű, Tihany után, Aszófő előtt kell lekanyarodni hirtelen az útról, de azt hiszem, még tábla sem jelöli a kereszteződést.

Sajkodot 5-6 évvel ezelőtt ajánlotta pár korai ismerősünk, amikor még teljesen újak voltunk Veszprémben. Akkor még nem volt ennyire felkapott, de már megvoltak a maga rajongói. Sok visszajáró élménykereső ismerte a az erdőben megbúvó sajkodi strandot és a hegytetőt, ahonnan páratlan módon egyszerre csodálhatjuk meg a három tavat: Balaton, Belső-tó és Külső-tó. Aztán szépen felfedezték maguknak Sajkodot az egyszeri turisták is. Hirtelen  népszerű lett a strand, a parkolója fizetős, majd egyszer csak felépítették az ominózus, sok botrányt kavart kilátót is. A nyaraló tulajdonosok szerintem joggal akadtak ki a hirtelen és szervezetlenül megnövekedett forgalmon és a kilátó tényleg nem adott semmi pluszt, a kilátást korábban is pont ugyan úgy lehetett élvezni az Apáti-hegy sziklás pereméről. Vagyis adott pluszt, sok olyan embert, aki sem a természetre, sem a pihenni vágyókra nem volt tekintettel. Idén viszont már úgy tűnik jobb lett a helyzet. Építettek egy külső parkolót (még a sajkodi leágazó előtt kell hozzá bekanyarodni) és a forgalmat nem engedi be a házak közé.

Pedig Tihany és Sajkod turista vonzó tulajdonsága nem újkeletű, ugyanis a Tihanyi-félszigetet már 1952-ben tájvédelmi körzetté nyilvánították ez volt Magyarországon az első. Sőt, a Biológiai Kutatóintézet már 1927 óta működik a félszigeten. És valóban az egyik legjobb túraútvonal amit ismerek. Sajkodra megérkezve és az autóból kiszállva akár merre indulunk, természeti értékekbe és páratlan látnivalókba botlunk.

• különleges növényvilág: levendula (őslevendulás), mandula, nőszirom, szőlő ültetvények
  • gazdag állatvilág: vízimadarak, siklók, halak, vidrák, pelék, bárányok
  • pazar kilátás: Balaton nyugati medencéje, a három tó, a völgy híd a déli parton, az apátság
  • érdekes geológiai képződmények: gejzírkúpok, lerakódott mészkő, vulkáni tevékenységek nyomai
  • sajátos klíma: mediterrán típusú klíma

Ha többet szeretnél megtudni a félszigetről, ajánlom a Balaton-felvidéki Nemzeti Park honlapját.

A túraútvonalak nem túl nehezek, gyerekek és idősebbek is könnyedén teljesítik, de ha elfáradnánk, bármikor rövidíthetünk. Sajkodról át lehet sétálni Tihanyba is és egy hosszabb sétával a révet is elérhetjük.

Mi a következő útvonalat szoktuk bejárni. Az autóval leparkolunk az étteremnél (amiről direkt nem írok, mert nincs jó véleményem róla), ahonnan felsétálunk a kilátóig. A kilátó melletti sziklákról remek kilátás nyílik a Külső-tóra, ami egyébként adottságai miatt lentről nem közelíthető meg, de innen fentről bekukkanthatunk a madarak nádassal védett élőhelyére. Ha viszünk magunkkal távcsövet, garantáltan alig bírunk majd elszakadni a látványtól. Mintha egy természet filmet néznénk élőben. A kilátó alatti levendulásban szoktuk piknikezni. Innen rálátni a Balatonra és a déli lejtő miatt sokszor már kora tavasszal is elég meleg van ahhoz, hogy kabát nélkül üldögélhessünk. A kilátó alatti elágazáshoz visszasétálva feljuthatunk a Nyereg-hegy gerincére, ahol egy keskeny, ám biztonságos gerincen sétálva csodálhatjuk a Balaton nyugati-medencéjét (májusban a kedvencem, amikor az azúrkék víztükrön csillog a napfény), nézhetjük a sziklákon napozó gyíkokat és láthatunk egyszerre vulkanikus és üledékes kőzetet úgy, ahogy anno az iskolában még a földrajz könyvünkben sem láthattuk. Ha visszasétálunk a hegygerincről a levendula/mandula ültetvényre és elindulunk lefelé a hegyről, majd az ültetvény alján jobbra fordulunk egy kis kapaszkodó után újra lefelé visz az utunk és az erdei iskola mellett elhaladva leérünk a műútra, ami a part mentén visz végig, vissza az étteremhez. Innen lehet a legszebben látni a szemközti parton lévő völgyhidat, a part menti kavicsokkal kacsázhatunk a vízben és időnként egy-egy vízi vagy erdei sikló is az utunkba akadhat.

Saját fényképes galéria. Könnyű fotótémát találni.

De ez csak egy útvonal a sok közül, még nagyon sok a felfedezni és a látnivaló és a legjobb az egészben, hogy évszakonként is más és más arcát mutatja a táj. Akik nem szeretik a tömeget azok is vágjanak neki bátran a Tihanyi-félszigetnek, mert csak a kimondott turista látványosságok környékén vannak sokan, a túraútvonalakon már nem tolong a nép.

Természetesen jó Balaton-parti településhez méltóan Sajkodon is strandolhatunk. A part rendezett, van két büfé és játszótér is a gyerekeknek. Külön vicces, amikor tavasszal ki van írva a bejárathoz, hogy kérik a kaput becsukni, mert bemennek a vaddisznók. Apropó, ha tavasszal jövünk, a partra kihurcolt rengeteg fejetlen döglött haltól se ijedjünk meg. A Vad-Balaton természetfilmből idén fény derült a rejtélyre: a keszegek ide járnak ívni, a vidrák pedig szeretnek evés után is még megölni párat, csak úgy szórakozásból. Aztán kihurcolják őket a partra, ropogtatnak rajtuk egy kicsit, a maradékot pedig otthagyják.

Aki nem hiszi, járjon utána maga is, mert leírni elég nehéz a látottakat.