Kicsi a gardróbod? Egyszerű és praktikus ruhatár kialakítása
2018. július 04. írta: TH Veszprém

Kicsi a gardróbod? Egyszerű és praktikus ruhatár kialakítása

Avagy egyszerű, mágis nagyszerű ruhatár á la Veszprém

Hogyan öltözz, ha szeretnél csinos lenni, de nem szeretnél feszengeni egész nap? Milyen legyen a ruhatárad, ha korlátozott tér és pénz áll rendelkezésedre? Létezik nőies stílus magassarkú cipő és miniszoknya nélkül is? Persze! Szerintem a megoldás: a veszprémi stílus. Hogy van ilyen? Igen, szerintem van és meg is osztom veled a tapasztalataimat.

a_kispolgari_gardrob_1.jpg

Nagyon szeretem a veszprémiekben, hogy egyszerűen, mégis stílusosan öltöznek. Még az idősek is ízlésen összeválogatott ruhákban járnak. Simán látok reggelente idős néniket kék/piros kalapban hozzá illő táskával, szövet kabátban, színben harmonizáló cipővel. Csak így itt a lakótelepen a közértbe elmenni, vagy a buszra szállva orvoshoz menet. A bácsik is előszeretettel veszik fel egyszerű hétköznapokon is a gyapjú zakót, szövet kabátot, sőt, tőlük sem idegen a kalap.

Mi okozza a jelenséget azt nem tudom, de az tény, hogy itt rendesen jelen van a kispolgári értékrend, ami az öltözködésben is megnyilvánul. (Szerintem egyébként a német nemzetiség jelenléte és hagyománytisztelete, a Balaton közelsége, ahol könnyű volt külföldiekkel találkozni, az egyetem, a viszonylag jó gazdasági feltételek és alacsony munkanélküliség, de ezt, csak mint megfigyelő sejtem, felmérést nem végeztem, puszta eszmefuttatás)

És most vissza az eredeti témához:

Amióta itt lakom, próbálom eltanulni tőlük praktikus, csinos öltözködést. Könnyen megszokja az ember szeme a jót, így amikor haza megyek Észak-Magyarországra mindig meglepődök, hogy nem mindenhol ilyen harmonikus az utcakép, már ami a ruhákat illeti. Harsány, össze nem illő színek, minták, flitterek. Minden amit csak lehet magukra pakolnak.

És hogy mit láttam és próbáltam magamévá tenni az elmúlt öt évben, amit mindenkinek érdemes lenne alkalmaznia?

1. Használj kevés színt. A színek harmonizáljanak egymással és főleg alapszínek legyenek! 

2. Egyszerre maximum egy mintás ruhadarab legyen rajtad!

3. Viselj valamilyen hangsúlyos kiegészítőt, de csak egyet és az passzoljon nagyon az egyik ruhadarabodhoz!

4. Öltözz praktikusan! Itt senki nem menne magas sarkúban az erődbe sétálni (Pesten nem egyszer láttam ilyet), meg úgy a színházon kívül bárhova. 

5. Legyen a kabátod és a cipőd klasszikus, időtálló fazon. A legdrágább ruhadarabokból mindig olyat hordanak, ami évekig nem megy ki a divatból és szinte mindenhez illik az adott szezonban.

6. Tartsd rendben a ruháidat! Moss, vasalj, foltozz, boholytalaníts rendszeresen! Nem kell rengeteg ruhát venned, sőt a kevesebbet sokkal jobban átlátod.

7. Legyen természetes a hajszíned! Egy céges rendezvény során vettem észre, hogy a veszprémi kollégák valahogy fiatalabbnak tűnnek a többiekhez képest. Néztem egy darabig a társaságot, mire rájöttem az okára. A hajszín! Itt -attól, hogy ugyanúgy festik a nők a hajukat, mint máshol- a legtöbben természetes színeket választanak. Semmi mahagóni meg ír vörös, sőt, a vörös is ritka, inkább a barna, szőke, fekete vonalon mozognak, vagy meghagyják a természetes ősz hajukat (csakúgy, mint a német nők). És láss csodát, még így is több évet letagadhatnak rikító narancsra festett társaik mellett.

ruha1.jpg

Tehát veszprémi stílus igen is létezik! Tudom, ez most furcsán hangozhat, hiszen ez is csak egy magyar város a sok közül, de aki nem hiszi, hogy van különbség jöjjön el és győződjön meg a saját szemével :)

És mivel én nem itt szocializálódtam, nem volt a zsigereimben ez a fajta öltözködés, külső segítséget kellett igénybe vennem, hogy elsajátítsam az alapokat. A következőt kell tenned, ha te is veszprémi ruhatárat szeretnél, ami nem csak kényelmes, hanem jól variálható is:

1. Selejtezz!!!

De nem csak úgy nagyjából, egy-két ruhát ímmel-ámmal kidobva, hanem mindenre kiterjedően és alaposan. Én (itt is) a Konmari módszert alkalmaztam ami kíméletlen, de rendkívül hatékony. Minden egyes ruhadarabunkat hordjuk egy kupacba és csak azokat a ruháinkat tartsuk meg, amiket tényleg szeretünk viselni, amiket ha megérintünk és magunkra veszünk jó érzéssel töltenek el. Amivel kapcsolatban egy kicsi kétségünk is támad, azt dobjuk ki kegyetlenül. Én a ruháim kb. 2/3-át kidobtam, majd egy jó darabig nem vettem újakat. Aztán a maradéknak kb. még újabb 1/3-tól szabadultam meg. Először fura volt, de amik megmaradtak, azokat tényleg szeretem, hordom őket és sokkal jobb ruhatárat tudtam összeállítani, mert csak olyan ruhákat vettem, amik illettek a meglevőkhöz.

img_20160125_172643.jpg

Ez volt a KUPAC! Már ránézésre is gáz.

2. Alap+kiegészítő színek

Legyen a ruhatáradban egy alapszín (nálam ez a fekete, de lehet sötétkék, barna, kinek mi áll jól). Ebből a színből álljanak az alapdarabjaid: kabát, nadrág, blézer, táska, cipők, kardigán, szoknya. Ezen kívül vegyél pár tényleg alapdarabot: farmer, fehér ing, trikók. A többi ruhád pedig legyen a kedvenc és legjobban álló színed különböző árnyalatai (nálam ez a rózsaszín). Így kb. minden megy mindenhez. Ezen kívül érdemes még beszerezni pár klasszikus egybe ruhát is, amik nagyban megkönnyítik a reggeli öltözködést. Nem kell összeválogatni az alsót és a felsőt, ha épp nincs kedved. Ezen kívül szeretem még a fekete és fehér alapszínű pólókat és az egyszerű, vékony kardigánokat. Ez a módszer mélyebbre hatóan megtalálható Panyi Zsuzsi  Nagy Gardrób Kalauzában.

3. Ne vegyél össze-vissza meg mindent, csak mert olcsó/megtetszik

Ha már végre látod, hogy mi a stílusod, mire van szükséged és a gardróbod is vállalható méretűre zsugorodott, a legnagyobb munka mindezt fenntartani. Már elég régóta olvasom Eszter Holy Duck nevű blogját, ahonnan rengeteg jó ötletet kaptam, hogyan lehet megtartani ezt a normális állapotot. Ne vásárolj ruhát x hónapig, 10 ruhádat kell hordanod 10 napig különféle variációban és még sok más remek ötlet, ami tényleg beválik, ha egy kevés önfegyelmet sikerül tanúsítanod. A blog ezeken kívül rendszeresen ír a fast fashion okozta veszélyekről, az emberek és a környezet kizsákmányolásáról. Nekem ezek a tényfeltáró írások nagyon motiválóak és amióta tudom, hogy mi a valódi ára egy-egy olcsó pólónak, kétszer is meggondolom, hogy mit veszek meg és amit megveszek, azt pórbálom minél többször hordani és a lehető legtöbb féle módon variálni. Ebben segítségemre van a urstyle.com nevű oldal. Itt írok bővebben a használatáról.

Tudom, hogy nehéz a ruhavásárlást visszafogni és megválni a meglévő ruháktól. Nagyon menő érzés tud lenni, ha egy jó nagy gardróbbal rendelkezel, de ha átkattintod magadban a kis kapcsolót, legalább olyan menő érzés lesz az is, hogy kevés ruhából is jól és változatosan fel tudsz öltözni. További előny, hogy a kisebb ruhatár könnyebben elfér egy kis lakásban és már a reggeli öltözködés sem jelent akkora stresszt, mivel ha kinyitom a szekrényem, rögtön 3-4 vállalható összeállítást is észreveszek.

Kapcsolódó cikkek:

Turkáló vásárlási szokások- teljesen tudományosan alátámasztva

5 tipp a rendezett gardróbért

URstyle- a saját ruhásszekrényed online

 

 

süti beállítások módosítása